masterclass trauma

Masterclass omgaan met kinderen en jongeren met trauma binnen het onderwijs


3 daagse reeks

vrijdagen

21/02/2025

14/03/2025

28/03/2025

09u30- 16u00

Schrijf je hier in.


Plaats: Jeugdherberg Blauwput, Martelarenlaan 11a, 3010 Leuven (vlakbij station Leuven) 

 

Doelgroep voor de vorming:

Deze vorming is vooral gericht naar (zorg)leerkrachten lagere en secundaire school, leerlingbegeleiders, schooldirecties, CLB medewerkers, ondersteuners, begeleiders, contextmedewerkers, orthopedagogen,...


Inhoud navorming

Je krijgt inzicht in hoe trauma effect heeft op de ontwikkeling van het brein en hoe dit zichtbaar wordt in het gedrag van kinderen en jongeren in de klas en op school. De enorme impact op hun schools functioneren wordt duidelijk: opletten in de klas is een stuk moeilijker, ze hebben vaker conflicten met leerkrachten of leeftijdsgenoten, ... Andere leerlingen bevriezen en horen niet veel meer van wat er gezegd wordt of stoppen met het afwerken van hun taken.

Tijdens deze masterclass duiken we de materie van trauma in en maken we telkens de koppeling naar de praktijk. Oefenen met traumasignalen, window of tolerance onderzoeken, emotioneel functioneren onder de loep nemen, de leercyclus uitpluizen, …. We leren én we doen. We gebruiken de rustbox als hulpmiddel.

Na het volgen van vormingsdag 1

  • weet je wat trauma is
  • herken je de effecten van trauma op leren.
  • herken je signalen van het arousalcontinuüm waarin de leerling functioneert.
  • heb je voeling met het emotionele ontwikkelingsniveau van deze leerling.
  • sta je stil bij wat een leerling met trauma nodig heeft om tot leren te komen
  • ga je aan de slag met een praktijkgerichte oefening, ter voorbereiding van vormingsdag 2.

Na het volgen van vormingsdag 2

  • wisselden we samen uit over je praktijkgerichte oefening.
  • begrijp je het ‘first regulate, and what about relate’ principe.
  • heb je een toolbox vergaard met heel wat ‘good practices’ rond traumasensitief handelen binnen de klas/schoolmuren (regulatiemomenten, emotionele ontwikkeling, , …)
  • handel je met een gezond kritische en afgestemde blik wat betreft straffen en belonen bij kinderen met trauma.
  • beschrijf je wat er nodig is om te komen tot een traumasensitieve school.


Na het volgen van vormingsdag 3

  • worden inzichten rond de werking van het stressbrein in relatie gebracht met probleemgedrag en de dynamiek tussen leerkracht en kind.
  • kijken we hoe we vanuit Nieuwe Autoriteit en de Sorrybox kunnen omgaan met moeilijk gedrag bij kinderen met trauma
  • leren we werken met een zelfevaluatie-instrument rond traumasensitief werken werken op school
  • maken we kennis met het aanbod van de Rustbox en de rust-o-theek specifiek voor kinderen met trauma
  • leren we werken met de rustplanner
  • leren we manieren om het kalme brein bij het kind in de klas te beïnvloeden


Lesgevers

Liesl Demesmaeker is opleider bij het Kiem team. Ze heeft als bachelor in de orthopedagogie en master Klinische psychologie heel wat ervaring binnen de eerstelijnszorg en binnen kinderpsychiatrie. Momenteel werkt ze als psychologe binnen het kinderteam van OBC Espero en verdiept ze zich in het traumasensitief handelen. Liesl volgde opleiding in de NMT en de creatieve systeemtherapie.

Samen met haar Kiem-collega's wil ze zorgverstrekkers en onderwijsmensen inspireren met vernieuwende inzichten over trauma en herstel.


Eline Van Weddingen is ook verbonden aan het Kiem team. Ze behaalde na haar graduaat Orthopedagogie een bachelordiploma in de Sociale Readaptatiewetenschappen. Ze werkte tien jaar als (hoofd)begeleider in OBC Ter Wende vanuit een basishouding Nieuwe Autoriteit, om er nadien de overstap te maken naar de functie als psychomotorisch therapeut. Daarnaast doceert ze aan de graduaatsopleiding Orthopedagogie van de UCLL en focust zich daarbij vooral op LSCI.  Eline volgde de Fase 1 opleiding van NMT en vulde dit aan met een leertraject 'Emotionele Ontwikkeling in Verbinding' bij Erik De Belie en Jolien Verhasselt. 


Eric Beke is klinisch orthopedagoog verbonden aan MPC Terbank. Hij begeleidt er jongeren die leden onder chronisch trauma. Daarnaast is hij coördinator van de Survivalacademie. Hij ontwikkelde de rustbox als hulpmiddel om het stressbeestje bij kinderen en jongeren te temmen. Hij is auteur van het boek "Survivalgids: wat als je veel stress hebt (Pelckmans 2023)".


Prijs: 450 € (inclusief  3 keer broodjeslunch en het boek "Survivalgids: Wat als je iets ergs hebt meegemaakt")


Inschrijven kan via deze link.


Meer info: eric.beke@survivalacademie.be